Pecal

Bulan puasa camni,saya teringin nak mkn pecal ni..sbb mak saya selalu buat time bulan puasa. So, utk tak mengecewakan diri saya…buatla guna ape yg ada je. Ada nama lain bagi pecal ni..gado2 kot kalau tak silap

Kuah pecal :

150gm kcg tanah (digoreng dan dikisar)-boleh agak2 je nk byk mana

5-6 biji cili kering (kalau nk pedas leh letak byk)-dibasuh dan dipotong2

Sdkt belacan

3-4 biji bwg merah (kalau takde guna la 1/2 bwg besar purple tu)-dihiris2

Gula secukup rasa

Sdkt grm

Sdkt air asam jawa/guna limau nipis pun ok

air suam secukupnya

Caranya :

-Panaskan minyak,goreng cili kering,bwg dgn belacan

-Blend hingga halus

-Masukkan dlm bekas.Campurkan kcg tnh,air asam jawa,gula,dan garam. Bancuh dgn air suam.

Bhn2 sayur:

-kangkung (direbus)

-kcg pjg (saya guna kcg buncis aje sbb kcg pjg takde)-direbus

-timun (dipotong halus)

-taugeh (dicelur)

-Tauhu (digoreng dan dipotong)

Kalau letak pucuk paku,jantung pisang rebus,nangka muda rebus pun sedap..Jantung pisang dgn nangka tu ade je kat kedai thai..tapi takde kerajinan nk jln kaki gi kedai tu hehe..

Hari ni pun nk buat lagi sbb kuah dia ade lagi.Kalau kat rumah saya ni…mkn dgn bubur lambuk pun sedap..nyum nyum…

4 responses to this post.

  1. sedapnyer..aku pun suke mkn pecal ni..tp a.wadi x makan lar..kalo nk wat pun mkn sorg2 cam x best.mak aku pun slalu buat.nanti blk kg nk suruh mak buat. nk mkn bnyk2.waa…t’liur tgk pecal ko. best la ko..semua pun ko reti buat.

    Balas

  2. fuh buat lapar betul

    Balas

  3. ida…mengancamnya pecal itu. buat aku terliur…hahahaha

    Balas

  4. Posted by zubir5350 on September 20, 2008 at 5:23 am

    TERLIUR SAYA..

    Balas

Tinggalkan komen