Serunding ikan

Bahan2 : (semua bahan ni boleh agak2 je nk byk mana)

2 ekor  ikan (direbus,dibuang tulangnya dan dikisar)-ikan ape pun boleh..ikan bilis pun boleh

2-3 ulas Bwg putih -dikisar

10biji Bwg merah – dikisar

1 biji Bwg besar -dikisar

2 btg serai Serai – dikisar

1 inci halia -dikisar

1 inci lengkuas -dikisar

5 sudu besar serbuk ketumbar

5 sudu besar serbuk jintan

3 sudu besar serbuk kunyit

5 sudu besar serbuk cili (guna cili kering pun boleh..kalau nk pedas tambah le lagi)

1 tin santan

Sdkt air asam jawa

Sdkt gula

Sdkt garam

Cara membuatnya :

-Masukkan semua bahan..masak hingga betul2 kering.Api jgn kuat sgt ye..kena selalu kacau sbb takut hangit.Pastikan betul2 kering baru serunding tahan lama.

About these ads

6 responses to this post.

  1. mekasih ida…pasni leh ar cuba cari bahan2 diatas dan cuba buat…
    tak sabar dah ni…hehehe…

    Ida : amboi..cepatnye pn izan ni..buat jgn tak buat..senang aje tu..masuk je dlm kuali semua hehe

    Balas

  2. heheh…mestilah cepat…tak menyabo nak tau resepi…
    buatnya tah bila…kena kumpul bahan2 dulu…ekekek

    Ida : kumpul..jgn tak kumpul..jgn kumpul buat pekasam dah la ye hehe

    Balas

  3. mak ai rajinnya la budak ni…semua pandai..respect tul akak kat ida…

    Ida : ala..kak..nk mkn kena la buat..takleh nk tunjuk2 kat sini..huhu

    Balas

  4. ooo puan ida oi…
    serunding ikan pun dia bantai buat jugak…isk..iskk…rajin sungguh…
    camne balik mesia ke ikut nuar??..
    baby aina shafeeya (x tau eja btul ke x..).. x sempat gi tgk..tgk gambar je..cam muka shaheer jerr :D….baby x kuar dr hospital lagi…jumpa aisha ngan shaheer jerr…

    Ida : ala..thn lepas pun buat jugak..insyaAllah ikut kot..oo..baby aina ye..x sabo nk tgk orgnye hehe

    Balas

  5. aku ingt serunding daging ari tue..rupe2nye serunding ikan..baru jumpe resipi camni..nanti ade mase leh try lar..tp x tau bile lar..hehe..aku kena mengaku yg aku x serajin ko..haha..thn lps aku ade wat gak mini popia ni tp guna serunding daging. thn ni x tau lagi..aku pelik la aiman baik betul..x mengacau ko kat dapur yek..ank dara aku x bleh kalo tgk aku buat kuih. dia pun nk wat skali..waaaaaaaaaaaaaa..

    Ida : serunding ikan le senang..takyah nk siat2 daging tu..tp aku tgh terpk ni rase mcm nk buat serunding ayam pulak..tgkla kalau stok ayam masih ade..tak mengacau ko ckp..baru jap td dia bermandi minyak..main minyak sampai atas carpet ni haa

    Balas

  6. Posted by abang az on September 24, 2008 at 4:37 am

    Ya ma kasih ar, dah pening ni nak wat kueh apa ,raya dah dkt…hm daging X leh, ayam X leh makn ikn he he

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: