Bun dan Seri kaya

Atas permintaan Fith, ni saya letakkan resepi ni…

img_2017

Seri Kaya

Bahan2:

  • 1 cawan gula + 1 cwn air (untuk buat gula hangus)
  • 1 1/2 cwn gula + 3 biji telur (pukul sebati) *
  • 1 1/2 cwn santan *
  • secubit grm *
  • 2 sudu besar tepung jagung + air *
  • sdkt pewarna kuning*
  • daun pandan *

Caranya :

  1. Masakkan gula hangus.
  2. Dlm bekas yg lain,campurkan semua bhn2 yg bertanda *
  3. Bila gula hangus dah masak,perlahankan api dan masukkan bhn2 di no (2) ke dalamnya
  4. Kacau selalu supaya tak berketul..api pun perlahan je
  5. Kacau sampai pekat.

Bun

Bhn2:

  • 160ml (1biji telur + susu segar)
  • 250gm tpg roti
  • 20gm gula
  • 25gm butter
  • sdkt grm
  • 1 sudu kecil yis kering

Caranya:

  1. Masukkan semua bhn dlm breadmaker.
  2. Bila doh dah siap uli, keluarkan..tumbuk untuk keluarkan angin.
  3. Bahagikan 6. Bentukkan bulat2
  4. Masukkan dalam loyang.Perapkan hingga naik
  5. Bakar dgn suhu 180degree selama lebih kurang 12minit

6 responses to this post.

  1. wah..bile le aku mahu kadi superwoman nie????
    pandai memasak nie…

    Balas

  2. Posted by iZaNn on Mac 5, 2009 at 1:02 am

    adoi la…balik mesia leh bukak kedari roti gini…hehehe…beh…beh…kagum la…

    Balas

  3. Ida..kalau tak de breadmaker..uli pakai tanagn acik kan??

    Balas

  4. ijan ~insyaAllah satu hari nanti..hehe

    Izan ~hehe..puan mau order ke..hehe

    s2m3r ~ boleh aje…cuma takut doh tu terlembik aje…so,time nk tuangkan susu tuh..tuang sikit2 sambil uli ye…hehe

    Balas

  5. ida,thank you so much🙂
    nanti bila dah buat,fith buh dalam blog yer…

    Balas

  6. bun kaya ko menjadi..tapi aku tader breadmaker..sedap aa kaya tu

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: