Archive for the ‘Makanan’ Category

Menu di hari cuti

Hari ni ayah Aiman dah start keje balik setelah bercuti selama seminggu. Hari ni bermula lah balik rutin harian seperti biasa…bgn pagi kena masakkan bekal utk dia :-).Lepas subuh mmg tak tido le..dok memasak..Hari ni dia gi keje awal skit dlm kul 7pg..so,lepas dia gi keje..daku pun sambung le tido balik memandangkan Aiman pun masih tidur. Dekat pukul 10pg baru bgn balik hahaha. Mesti kena cukup rehat..nanti mengantuk..letih nk layan itu budak yg tersgt aktif.Tak tau nk ckp cemana aktifnya dia..tp mmg tersgtlah. Mamanya pun dh byk kali kena dgn dia..hari tu kepala dia terhantuk kat mulut mama dia sampai berdarah mulut ku sbb bibir berlaga dgn gigi kat dlm…..sakit sgt sampai ternangis dibuatnya..huhu.Mmg dia tak dok diam..mcm belut tau tergedik2..kalau pegang pun mmg dia nk lepaskan diri. Sbb tu sgt malas nk keluar bedua dgn dia tanpa stroller skrg ni..kalau dgn ayah dia takpela..biarla ayah dia layan dia..mama tak larat..lari pun mcm peluru sape nk kejar..Kalau dok dlm stroller pun nk beli brg..tgn dia pulak tak diam..nk tarik brg la tag harga la..tgn mama ade 2 je nk pegang stroller nk pegang bakul lagi…huhuhu..Kalau rase penting n perlu sgt baru keluar..kalau rase brg tak berapa penting nk beli..kirim ayah Aiman beli balik keje nanti. Boleh dikatakan setiap hari dia akan buat adegan stunt atas mama dia bile mama dia baring ok. Sbb tu malas nk baring..tp ptg2 tu nk jugak baring sambil tgk tv sementara dok tunggu ayah dia balik keje tu. Sepanjang ayah dia cuti ni ade la 3kali kot insiden yg menyebabkan Aiman jatuh n luka merata2…paling latest luka kat dagu..sbb memanjat jatuh.. dagu tu tersagat kat pintu…sebelum2 tu berdrh kat kaki la..mulutla..semua sbb lari laju sampai jatuh ataupun memanjat…haa..itulah dia Aiman Faiz kami.Penat nk cerita pasal dia sampai esok pun tak habih.

Sepanjang cuti ni antara menu yg sempat dimasak dan diambik gmbr…

nasi ayam



kalau buat muffin coklat je mesti ade model sibuk sbb dia tak sbr nk mkn dh walaupun dok panas lagi tuu

karipap inti keledek+daging

nasi minyak,ayam msk merah n jelatah

mee kari
Ni je yg sempat ambik gmbr..yg lain dh tak sempat asyik kena mkn dulu hehe :-p Minggu ni 4hari ayah Aiman keje…lepas tu cuti 3hari pulak yeay yeay!!!

Advertisements

Cerita….

Menu

Smlm buat pau goreng ni…intinya sardin..

Hari ni pulak seawal 10pagi dh siap memasak bihun sup daging ni.Ambik kesempatan masak awal sementara Aiman tido lagi. Kalau dh bangun dia tuu..jadi lmbt nk msk sbb dia suke mengacau.Buat bwg goreng,sambal kicap..berselra mkn sup time sejuk2 mcm skrg ni…

Lepas Aiman dh bangun buat muffin coklat ni..Biasa hari jumaat mmg buat kek or kuih ape2..sbb esok kan hubby cuti..dok rumah mesti lapar je kan 🙂

Aiman


ni le peminat muffin coklat..semua benda yg berasaskan coklat bewarna coklat semua dia suke..

bile perasan mama ambik gmbr dia terus mau pose :-p
Smlm test bagi Aiman pakai mask..sbb sblm ni punyela dia takmo. Mungkin sbb skrg ni dia kerap tgk mama dia pakai or sbb dia dh cerdik skit..dia mau pulak pakai..tp tak tau la kalau keluar rumah dia mau pakai ke tak.tgk kartun pun nk pakai mask jugak.byk kali dh bukak sbb lama dia pakai.lepas tu dia nk pakai balik..pakai tak buat ape takpe..ni dia dok gigit pulak mask tu :-p last2 mama sorok..haha.Basuh tadi. Esok keluar baru bg pakai :-p

2 hari lepas ..dlm 11mlm Aiman berlari punyela laju nk ke dapur..lepas tu dia tersepak bwh pintu (eh bukan bwh pintu..pintu jepun ni kan bwh dia tu org panggil ape ntah..tinggi skit kan benda tu) Berdarah2 kakinya..dia jatuh betul2 dekat dgn ayah dia kat dapur tu.Mmg meraung le mlm tu. Punyela susah nk letak ubat.Ayahnya pun dok mengusik ckp ‘eiii’ .Aiman ni tgk ibu jari kaki dia sebelah berdarah2 lagi le menjerit.Nak tido awal jadi tido lmbt pulak.Mana nk tangkap budak yg lari takmo letak ubat tu lagi :-p Lepas tu mama dia ni balutla kaki dia..tak sampai 5saat dia cabut balik.Cehh..buat penat je.Lantak la situ Aiman..nmpk mcm tak sakit je pun. Dlm dok kaki berdarah tu dok main heater lagi.Selagi mata dia tak pejam..selagi tu le mcm2 benda dia nk buat.

Esok

Pagi esok nk gi check up kat Shirota Clinic. Hopefully semuanya ok. Tghari tadi..terjatuh kerusi..huhu.Suspen kejap.Nasib jatuh ke tepi n sempat tahan dgn tgn. Sakit jugakla kaki dgn tgn ni. Rasanya perut tak apa2. Aiman punyela gelak tengok mama dia jatuh. Hntr sms kat hubby ckp jatuh kerusi.Dia reply ‘haaaa…’ lepas tu ade gmbr alien :-p tak penah2 dpt sms gmbr alien :-p

Takde tajuk :-p

Antara masakan minggu ni…

Nasi tomato,ayam masak merah n jelatah

bihun soto


popia basah ni buat pagi tadi. Aiman tido tadi sempat le tenyeh kulit dia kejap. Dah berpuluh ketul masuk dlm perut ni hahaha.Nak mkn sgt..mkn sampai lebam. Hari ni betul2 buat popia je semata2..takde msk makanan lain..tghari tadi pun lunch mkn bihun soto smlm. Sbb hubby ptg nanti ada mkn2 dgn org2 kat officenya. So,mesti dia dh mkn berat..popia bsh jela kalau nk mkn nanti.Kalau tak kenyang roti pun ada buat tadi…boleh cicah dgn kaya 🙂

Skrg ni..sakit kepala n rase nk termuntah tu dtg tak menentu. Bukan tiap2 hari pun. Smlm ok je sihat walafiat…2hari lepas dr pukul 5 sampai ke wktu tido tu haaa dok terbaring je tak larat. Hari ni pun nmpk ok..tp takleh caya sgt kot2 ptg skit kang dia jadi. Sblm mlm mmg dh mkn siap2 utk dinner. Hari tu lmbt mkn..sekali pening loya tu dtg…tido la dlm kelaparan..xlalu sungguh nk mkn. Dahla nk kena melayan si Aiman ni lagi..ohh..saya sungguh stress..Bgn pagi punyela lapar :-p

Tghari tadi keluar beli brg kejap. Hmm..susah nk nk membeli pun dgn budak ni. Mmg la dia dok dlm stroller..tapi tgn dia dok capai mcm2..nk tarik tanda harga la..ambik botol tu barang ni. Dah le mama dia nk pegang bakul sambil tolak stroller dia.Tambah pulak bile masuk kat lorong2 yg sempit tu..haa..terasa le stress nk beli brg tu :-p Geram sgt. Beli punye beli sampai terberat pulak bakul tu huhu..sbb dok memborong buah tu jadi berat.Tau ngan ayah Aiman ni mesti kena marah angkat berat2.

Tadi kemas tempat baju..dh mcm bercampur2..asingkan baju lengan pendek letak tpt lain..baju Aiman le.Tambah pulak dia suke sepahkan tempat baju dia tu..ish ish. Lepas ni jadi lagi..mama gigit tgn dia! Kat dapur kemas gitu2 je..niat dihati nk cuci kipas kecik kat dapur tu…nk cuci tempat letak pinggan..lame dh terbiar….nk buat asyik tak larat…tapi sbb mlm td hubby ckp weekend nanti dia buat…yeayyyy!!!! tersenyum lebar mendengarnya 🙂 Sape lagi nk tolong kan kalau bukan suami sendiri. Cuma memasak je lama dia tak buat. Dulu wah wah..mcm2 masakan dia masak…bengkang roti…masakan korea la..mcm2..tunggula nanti nk buat2 tak larat mesti dia buat :-p Masa dlm pantang dulu pun ade org dtg rumah dia siap msk lunch lagi utk tetamu.. 🙂 Sampai tetamu yg dtg tu tersipu2 malu nk mkn sbb mereka adalah 2org anak dara hehe.

Okla..sudah panjang saya membebel. Mau baring sekejap 🙂 Sile layan gmbr ni ok :-p. Pic smlm..bersungguh2 dia suruh mama bg dia pakai tudung tu..org nk lipat kain dia sibuk ambik tudung main.Bile bukak nangis pulak :-p Ape daa Aiman ni…tak sesuaiii tau!!!

Kek Pisang (menggunakan Breadmaker)

Smlm buat kek pisang ni.Oklah jugak rasanya…tapi takde la sesedap yg buat mcm biasa tu. Sgt senang sbb campak aje dlm breadmaker.Sgt sesuai utk org MALAS seperti saya yg MALAS tapi nk mkn :-p Resepi ni mmg ambik dlm buku manual breadmaker tu.Mcm2 resepi ada yg boleh guna breadmaker tu..1st time la buat guna breadmaker.Resepi pun bace sendiri tanpa bantuan hubby :-p

aikk ada tgn Aiman..sibuk dh nk mkn sgt2 🙂
Bhn2:
100g marjerin
120g gula
100g telur
200g Pisang (hancurkan dgn garfu)
260g tepung gandum
10g baking powder

-campak semua bhn dlm breadmaker.Tekan function utk buat kek.Dlm 1 jam 50minit jadilah seketul kek pisang…hahaha.Senang sungguh.

Lemang & Rendang Ayam

Hari ni masak rendang ayam n lemang. Ayah Aiman balik mlm nanti…esok boleh la dia mkn..ntah2 mlm ni jugak dia mkn hehe. Sentiasa mendoakan moga dia selamat sampai ke rumah.


Lemang ni senang je membuatnya.Guna cara yg paling senang. Masak pulut dgn santan +sdkt garam+daun pandan dlm rice cooker( kalau nk campur jagung pun boleh…jadi le lemang jagung..tp sbb takde stok tak letakla) Bila dah masak,letak atas aluminium foil dan letak atas bamboo mat (kalau ada daun pisang boleh letak pulut atas daun pisang lepas tu baru letak aluminium foil. Lepas tu gulung bagi padat.Ikat tepi. Tunggu bagi dia sejuk skit. Bila dah agak sejuk boleh bukak aluminium foil tu n potong lemang tu guna benang. Kalau guna pisau nanti melekat n jadi tak cantik..guna benang mmg jadi elok.


Rendang ni guna seekor ayam..cukupla kot..ayam tu bukan besar sgt pun.Esok boleh mkn lagi 🙂 Sebenarnya ada hajat nk buat nasi impit dgn kuah kacang…tapi mcm dah tak larat dh.Nak simpan tenaga utk lipat kain n kemas rumah.Nanti dh petang kena rehat je time tu sgt kritikal sbb selalu la rase pening n nk termuntah time petang sampai ke mlm. Mmg nk mkn apa pun tak boleh.Sementara tgh lalu nk mkn ni mmg mkn ape saja nk mkn.Tapi bile time tido mlm mmg perut ni berkeroncong je berbunyi2..tapi nk buat cemana tak lalu nk mkn ape pun..ubat pun selalu tak lepas nk mkn bile time mlm..asyik terkeluar balik…huhu. Rendang ayam tu pun buat sbb teringat hubby suka mkn tu yg menggagahkan diri jugak membuatnya tadi 🙂 Selamat Hari Raya Aidiladha 🙂

Fancy Ice-cream cookies :-)

Tengahari tadi buat biskut ni. Sgt suke memakannya…Aiman pun suke.Maklumla..ada salut2 coklat ni mmg la dia sgt suka 🙂 Sakit pinggang buat biskut ni sbb lama nk kena duduk :-p Masa balik raya hari tu mak ada buat biskut ni…teringat…tu yg buat..tp cari resepi dlm internet je… 🙂 Comot2 je pun :-p


Resepi ni dari internet tp ada ubah skit2….

Bahan-bahannya
130gm butter
60gm gula icing
160gm tepung gandum
30gm tepung jagung
20gm tepung ubi
1/4 sudu teh baking powder
20gm serbuk badam
Sdkt vanilla essence
1 biji kuning telur utk sapu atas biskut

Topping coklat dan manik2/bunga sebagai hiasan

Cara-caranya
Pukul butter + gula sehingga kembang.
Kemudian campurkan tepung-tepung yang telah diayak bersama baking powder dan juga serbuk badam. Gaul rata sehingga menjadi doh.
Canai doh dan kemudian gelek dan terap dengan acuan ais krim.
Atur diatas loyang pembakar. Sapukan telur diatas biskut dan bakar pada suhu 180 degree sehingga ia masak (saya bakar dlm 6minit)
Setelah itu celup hujung biskut dengan coklat dan tabur manik berwarna diatas coklat tersebut.

Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua. Sedih tau..tgh mlm esok baru hubby sampai rumah. Tapi insyaAllah akan msk skit hidangan raya…Hari Sabtu la baru beraya dgn hubby huhu…

Cornflakes Madu

Hari ni buat conflakes madu ni. Dah lama nk buat tapi tak terbuat. Dulu masa Aiman takde selalu le buat..sejak ada Aiman rasanya belum buat lagi kot..ke ade buat tak ingat dah..tapi mmg lame dah tak buat. Hubby suke mkn conflakes madu ni..tp dia suke tak manis sgt n takletak benda2 lain selain cornflakes n madu. Tapi tadi buat letak gajus cincang dgn bijan skit..skit je pun.Ada setengah org letak mixed fruits kan..tp dh hubby tak suke tak letak la 🙂 Sekejap je buat tadi sbb ada assistant kecik. Aiman tolong mama bukak paper cup tu…cepat siap dia tolong. Sambil buat keje sambil mkn cornflakes tuu 🙂



Haa..jadilah kan dari takde langsung. Esok kalau rajin boleh la buat biskut ape2 lagi. Tekak ni terasa nk mkn biskut raya :-). Esok hubby akan outstation ke Kyushu..Jumaat mlm kot baru sampai rumah sbb pukul 9mlm baru sampai Haneda Airport. Moga selamat pergi dan pulang 😦 .Okla..dah petang ni..kejap lagi mesti pening2 lalat….