Nasi Ulam

Hari jumaat hari tuu..ada buat nasi ulam ni..teringin sgt nk mkn.Senang aje.Ni resepinya.

Bahan2 :

Nasi putih sebyk yg anda suka

Ikan bakar (ambik isinya shj)

Udang kering (digoreng tanpa minyak dan ditumbuk)

Ikan masin goreng (hancur2kan ambik isinya)

Sdkt kerisik

Bwg merah/bwg besar (dipotong halus dan digoreng tanpa minyak)

Serai (dihiris nipis)

Daun kesum,daun kunyit,daun limau purut,daun kaduk,daun pegaga atau daun2 yg dirasakan sesuai (Semua daun ni dipotong nipis halus2 )-daun2 ni kebykannya saya beli kat kedai thai dan ada yg ditanam sendiri

Sdkt serbuk lada

Sdkt garam

Cara2nya :

Gaulkan semua bahan dgn nasi. Sedap dimakan bersama daging bakar,ayam bakar,telur masin,ayam msk merah…dan apa2 lauk yg dirasakan sesuai..

5 responses to this post.

  1. sedap ek..x penah makan lew..ni makanan orang negeri ape ek??first time dengar…nampak cam best jer..

    Ida : org utara kot..dulu2 mak saya selalu je buat…

    Balas

  2. alamak…caya la pn ida kite..kat jepun pun leh wat nasi ulam. abg aku punye la nk mkn tp aku x reti nk buat sbb x penah buat. tp aku penah tgk mak mentua aku buat. cam leceh je(sbb tlalu bnyk daun)..hehe..hmpr same dgn resipi ko tp ade lain especially ‘budu’ wajib letak..hehe..

    Ida : hehe..abg nk mkn..ape lagi..buat la..hehe

    Balas

  3. salam ida…

    sedapnye nasi ulam…baru mami tahu mcm tu caranya nk buat..blh try nie

    kesian ye kena beraya 2 org saje….sabar bebanyak…

    Ida : try la..senang aje…

    Balas

  4. wah ni cam lagi best dari nasik kerabu yg di beli kt pasar ramadhan nih…
    teringin nk try tp tiap2 hari xsempatnyer kalu nk masak di rumah…balik awal pun jln jemmmm….😦

    Ida : time weekend jela sempat nk msk kot kan…huhu..sian..

    Balas

  5. Posted by eza on September 9, 2008 at 1:29 am

    nasi kerabu ngan nasi ulam sama ker????

    Ida : mungkin sama..tp nama je lain..cuma yg ni versi org utara..lain dr nasi kerabu org pantai timur tuu

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: