Popia

Hari ni hubby keluar..ade hal.Aiman pulak tido. Bosan tak tau nak buat ape..so,buatla popia nih. Dpt jugak mkn. Lama jugak tak buat ni..Tengok kat rumah bahan ni yang ada….sorryla resepi ni takde sukatannya..sbb selalu buat camni…

Kulit popia

Mula2 buat kulit dulu.Ambil bekas,masukkan tepung gandum,air,sdkt minyak msk,1 biji putih telur,sdkt garam.Gaulkan hingga sebati.Pastikan adunan tu dpt dipegang.Perapkan adunan dlm 1jam.Gunakan kuali yg sesuai.Pegang adunan dgn tangan dan sapukan ke kuali.Mulakan dgn membentuk huruf o dan seterusnya hingga menjadi bulatan.Tunggu hingga masak.Pastikan guna api yg perlahan.Bila dh masak,bolehla angkat.

Sos popia

Masukkan serbuk cili,otak udang(petis udang),gula merah,sdt kicap,gula putih,sdkt garam,sdkt air asam jawa, sdkt bijan,serbuk kacang tanah (kcg tanah goreng dh tumbuk) dan air tepung jagung utk memekatkan sos. Rasakan sos tu..biar secukup rasa..sos popia ni kena manis dgn pedas lebih baru sedap.

Inti popia

Masukkan taugeh,kubis yg dipotong halus,sdkt grm,sdkt gula,sdkt serbuk kunyit ke dlm kuali.Goreng sampai masak.Toskan..supaya air tak bertakung.

Bila dah siap semuanya..boleh la bungkus. Selalunya saya masukkan juga udang kering yg digoreng dgn tepung goreng ayam tu..dan juga bawang goreng bile bungkus tu.

Ok..selamat mencuba bagi yg nk mencuba.Aiman dah jaga la..

11 responses to this post.

  1. mampir .. kunjungan kenegaraan

    Balas

  2. rajinnya ida…
    gewam tgk itew popia… popia basah eh…
    meh post kat cujie nih…

    Balas

  3. kak ida, tepung tu kt apu atas kuali pakai tangan tu tak panas ke???

    pakai api yg slow gilleerrrrr ek???

    Balas

  4. suzi~kalau dekat lame dah saya poskan..hehe

    niza~tepung tu mmg sapu pakai tangan la,tak panas mana pun psl sapu tepung..jgn bg kena tgn la..sbb tu kena make sure tepung tu boleh dipegang..pakai api slow aje..sbb nanti dia akan msk sama rata…🙂

    Balas

  5. ni lagi satu…tolong poskan kat saya…tak pun meh la pindah dok berjiran ngan saya ni…leh tolong2 masak…huwaaa….

    Balas

  6. Posted by MAYYAMAYA on Ogos 13, 2008 at 3:18 am

    hari isnin lepas, pas tengok jer ida nyer popia terus gi pasar malam beli popia basah. padahal sebelum tu jarang rasa nak makan bender ni..uhhhh ida dah pengaruhi selera saya!!!nak saya masak sendiri jagan harapla haha..nnti dah ader calon suami baru nak blajar.. jangan tinggal blog ni tau!!

    Balas

  7. tetiba terining nak popia
    aiyakkkk
    rajin lah budak sorang nie tau
    jeles tul tgk dia masak je
    nak masak gak
    huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    Balas

  8. Ida, order mai tsurumi 20 biji😀 lapar arrr tengok popia tuh…

    Balas

  9. teringin nk mkn tp takut nk wat..hehe..syg tangan beb..
    beli je la ida..best la ko..teringin nk mkn ape2 pun leh wat
    sendiri..nk belajo gak..tp skrg dh keje, sibuk..hehe..

    Balas

  10. izan~hehe..kesian mak buyung sorg ni..kalau dekat leh saya tolong mskkan..
    maya~hehe..ramai pulak yg mengidam ni…
    s2m3r~hehe..saya takde keje kat rumah..keje saya masak aje hehe
    hani~hehe….kalau berjiran..lama dh saya hantar
    amna~syg tgn takleh mkn la..haha..ape susah..gi beli kulit dh siap tu haa..hehe

    Balas

  11. Posted by rusnat on November 23, 2008 at 3:21 pm

    terima kasih banyak untukresepi dah lama nakmakan popia basah dkt Thailand memangtk ade bende ni.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: